čtvrtek 11. prosince 2008

Hledání grafiky a repozitář

Zima je za dveřmi, venku se válí mlha a opar, ze kterého vznikají nádherné fotky. Všiml jsem si toho, vím o tom, ale... místo abych vyrazil a šel fotit si pro radost, řešil jsem několikatero problémů.
První byl ten, že nová Mandriva přestala podporovat KDE3.5 a přešla na KDE4. Je to neskutečný paskvil, ve kterém se nedá pracovat. Všechno je free, new a ultra-mega hezké, ale můj notebook již nějakou chvilku nepatří k těm, co oslní výkonem a já v tom potřebuji pracovat, nechci omalovánky, kde každé kliknutí je půl vteřiny čekání. Prošel a vyzkoušel jsem víc grafických prostředí, než jsem nakonec zůstal u XFce4. Pravda, staré KDE3, co jsem měl, se mi líbilo o hodně více, co se grafického vzhledu týče, ale nevadí, nakonec jsem si zvykl.
Horší je to s náhradami za aplikace, které byly integrovány v KDE3. Nejpodstatnější je hudební přehrávač. Filozofii Amaroku se nejvíce blíží listen, ale ten bohužel je tak rozsáhlý a má mnoho funkcí a možností, ale neumí ty nejzákladnější věci, jako posouvání v čase (o 10 vteřin třeba, jak to umí všechny ostatní přehrávače). Zkoušel jsem MPD, XMMS a i další, ale starý amarok zatím nebyl překonán. Stejně tak IM kecálek Kopete jsem nahradil za gajim, který umí (konečně) posílat soubory (některým), ale umí jen jabber a nepřišel jsem, jak nastavit klávesobou zktratku tak, aby mi ukázal/skryl seznam kontaktů. ICQ oželím, ale já raději klávesnici než myš...
Dále mi přestalo hrát video (po instalaci nového jádra a i při zavedení jádra starého). Objevil jsem, že za to může ovladač grafické karty. V mplayeru se to řešilo pomocí vo=x11, horší byly jiné přehrávače... fajn, jiné nepoužívám, ale stejně mě čílí, když mi něco nejede na 100%. Tak jsem pohledal a objevil, že intel vydal nový ovladač, jen nebyl ubalený, bylo třeba jej přeložit. Pustil jsem se do toho a ouha, bylo třeba ještě nějaké nové knihovny. Pustil jsem se do toho a po hodince jsem měl hotovo. Když jsem si tak procházel naše forum na mandrive (http://forum.mandrivalinux.cz), tak jsem s hrůzou zjistil, kolik lidí má stejný problém. vo=x11 je hezký, ale nová verze ovladače je ještě hezčí. Začetl jsem se do hutné knížky http://www.redhat.com/docs/books/max-rpm/max-rpm-html/ - Maximum RPM, která má asi milion stránek, ale je tam fakt všechno. Já všechno nečetl, jen vybrané (mnou) kapitoly tak, abych nakonec metodou pokus-omyl sestavil balíček, který funguje, dá se nainstalovat a nezhroutí systém. Celkem mě to začalo bavit, proto jsem udělal ještě několik balíčků. A co teda s tím? Tak jsem si na monoceru (http://physics.muni.cz) malý soukromý repozitář (http://physics.muni.cz/~petos/mandriva). No a po velkém boji se v něm objevila knihovna libcfitsio, která přeložená vývojáři mandrivy nevím proč blbne a konečně: munipack. Všechno se snažím držet aktuální na nejnovější verzi, sám všechny programy používám a všechny mi fungují...
Jinak absolutně nestíhám školu, přátele, práci... nic. Ale stejně se mám dobře!
Caf!

Žádné komentáře: